Voorbeeldig, braaf op school en thuis ontploffen? Moeite met veranderingen? Vasthouden aan routines (bv. potloden sorteren, elke muur willen aanraken,…)? Weinig vriendjes, contact met leeftijdsgenooitjes/mensen? Het niet begrijpen van gebaren, lichaamstaal en emoties van anderen? Gevoelig of juist minder gevoelig voor prikkels als geluid, pijn,… (bv. klok horen tikken, jeansbroeken niet willen dragen, …) De slaapkamer, boekentas, huiswerk een rommeltje? …

Deze en vele andere alledaagse handelingen zijn vaak niet vanzelfsprekend voor kinderen en jongeren met autisme. Toch is de maximale integratie van kinderen en jongeren met bijzondere noden een grote maatschappelijke vraag. Aan de ene kant is het belangrijk dat de omgeving van het kind. jongere met autisme wordt aangepast aan zijn of haar noden, maar aan de andere kan is het ook belangrijk dat het kind/jongeren met autisme vaardigheden aanleert om zichzelf aan te passen aan zijn of haar omgeving. 

Samen zoeken we vanuit zijn of haar sterktes naar de mogelijkheden voor een optimale ondersteuning en bekijken we hoe we de dagelijkse problemen kunnen aanpakken. Ook het kind/jongere, zijn of haar omgeving (ouders, broers of zusjes, school, …) kunnen betrokken worden in de begeleiding. Afhankelijk van de hulpvraag zal de begeleiding plaatsvinden binnen de thuiscontext of in de praktijk. Een begeleiding op maat van het kind/ jongere met autisme, staat centraal. 

Autisme begeleiding/auti-coach kan je ondersteunen bij: 

  • Psycho-educatie: verwerken van diagnose, inzicht in (eigen) autisme,…
  • Zelfstandigheid en zelfredzaamheid (aan- en uitkleden, koken, zelfstandig wonen, …)
  • Executieve functies 
    • probleem oplossend denken (begrijpen en leren oplossen van eventuele conflicten,…) 
    • Werkgeheugen (informatie tijdelijk vasthouden)
    • Plannen en organiseren (binnen de thuiscontext, schoolcontext, vrije tijd,…) 
    • Flexibiliteit (in het denken en doen,…)
    • Inhibitie (remming, nadenken voor je iets doet,…) 
  • Communicatie (letterlijk taalgebruik, begrijpen van non-verbale communicatie,…) 
  • Verbeelding (moeilijk voorstellen van wat er gaat komen, moeilijkheden met veranderingen,…)
  • Theory of mind (empathie, zich kunnen inleven in de gevoelens van anderen) 
  • Emotie regulatie (bewust zijn van emoties en emoties kunnen reguleren) 
  • Leren leren (schoolse context) 
  • vrijetijdsbesteding 
  • … 

 

Contacteer me