Wie of wat?
Hallo, ik ben Karlien Bongaerts, ergotherapeut.
Tijdens mijn hogere studie in Ergotherapie, kreeg ik de kans om met kinderen te werken in Ethiopië. Hier werd het voor mij vlug duidelijk, met deze geweldige doelgroep “kinderen/jongvolwassene” wil ik aan de slag gaan. Daarom begon ik in combinatie met het buitengewoon secundair onderwijs te Kortessem/Hasselt als zelfstandige ergotherapeut/autisme-begeleiding.
Terug in België begon mijn avontuur in het buitengewoon onderwijs. In Westerlo werkte ik met kinderen uit het lager buitengewoon onderwijs aan hun motorische vaardigheden. Leren schrijven, al spelend bewegen en algemene dagelijkse activiteiten zoals veters binden kwamen er aan bod. Een schooljaar later stapte ik in het ondersteuningsteam, waar ik M-decreet leerlingen in het gewoon onderwijs ondersteunde aan de hand van hun specifieke hulpvragen. De frustratie bij mij als ergotherapeut maar ook als persoon, in verband met dit systeem, lagen me te nauw aan het hart. Daarom begon ik in combinatie met het buitengewoon secundair onderwijs te Kortessem/Hasselt, als zelfstandige ergotherapeute/autisme- begeleiding. Hier zie ik het kind/de jongvolwassene met zijn eigen talenten en ontwikkelingsmogelijkheden. Ik begeleid kinderen en jongvolwassene in zijn of haar handelen om zo zelfstandig mogelijk te functioneren in deze maatschappij. De eigen inbreng vanuit het kind en zijn omgeving is hierin van groot belang, net zoals een aanpak op maat van het kind! In Kortessem/Hasselt werk ik momenteel in de verschillende opleidingsvormen van het buitengewoon secundair onderwijs, maar begeleid ik vooral kinderen/jongeren met autismespectrumstoornis en fysieke beperking (normale begaafdheid). Daarnaast vind ik het van groot belang dat ik me blijf bijscholen. Zo volgde ik verschillende nascholingen omtrent DCD, leer- en ontwikkelingsproblemen en autisme. Zopas ronde ik mijn jaaropleiding Psychomotorische ontwikkeling en remediërend leren af. Hier leerde we de basisvaardigheden en onderliggende ontwikkelingstekorten van kinderen/jongvolwassenen op te sporen en te versterken, waardoor we het kind in zijn leerproces op school kunnen ondersteunen.
Heb ik jullie nieuwsgierig gemaakt en willen jullie meer weten aarzel dan niet om mij te contacteren.